
Angelika Gyrczuk
Jestem po to, aby towarzyszyć i wspierać, a szczęście czy zdrowie jest przyjemną wypadkową tego procesu.
Prowadzę pomoc psychologiczną, interwencję kryzysową, psychoterapię krótkoterminową i długoterminową oraz grupy wsparcia i grupy terapeutyczne.
Specjalizuję się w diagnostyce psychologicznej m.in.: zaburzeń osobowości i zaburzeń neurorozwojowych (ADHD/ASD).
O mnie
Jeżeli czujesz się samotnie. Jeżeli doświadczasz trudności w kontaktach interpersonalnych z osobami bliskimi oraz w życiu zawodowym. Jeżeli masz trudności z regulowaniem lub radzeniem sobie z różnymi emocjami, jeżeli te emocje są przytłaczające i zalewające, często czujesz drażliwość, masz wybuchy agresji, płaczu. Jeżeli dorastałeś/aś w rodzinie, w której doświadczyłeś/aś wielu trudności np. nadużywania alkoholu, biedy, przemocy, zaniedbania emocjonalne (tzw. DDA/DDD). Jeżeli niedawno straciłeś/aś kogoś bliskiego lub coś dla Ciebie ważnego. Jeżeli doświadczasz braku pewności siebie, nie wierzysz w swoje siły i czujesz się nieważny/a. Jeżeli niedawno doświadczyłeś/aś rozstania i jest to dla Ciebie trudne. Jeżeli masz obniżony nastrój, często czujesz smutek, brak sensu w życiu, czy też doświadczasz poczucia pustki. Jeżeli jesteś neuroatypowy/a (spektrum ADHD/autyzmu), pomagam zaakceptować tę neuroróżnorodność i nauczyć się z nią żyć. Jeżeli żadne z powyższych Ciebie nie dotyczy, ale czujesz się nieszczęśliwy/a, to mogę być dla Ciebie pomocna.
Pracuję również z osobami z doświadczeniem depresji, zaburzeń lękowych, zaburzeń osobowości, schizofrenii, ChADu itp. Współpracuję też z lekarzami psychiatrami, aby kompleksowo pomagać w procesie zdrowienia.
Jestem absolwentką psychologii oraz specjalności psychoterapia na Uniwersytecie Warszawskim. Jako psychoterapeutka szkolę się w podejściu psychodynamicznym w Studium Psychoterapii w Laboratorium Psychoedukacji - program szkolenia jest rekomendowany przez Sekcję Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz jest atestowany przez Sekcję Naukową Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Jestem również w trakcie Szkoły Psychoterapii Grupowej w Laboratorium Psychoedukacji oraz rozwijam się w podejściu MBT (Mentalization-based treatment) oraz ISTDP (Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy).

Ukończyłam również kursy doszkalające w zakresie m.in. terapii i profilaktyki uzależnień behawioralnych, ADHD, zaburzeń więzi i zaburzeń osobowości.
Doświadczenie zdobywałam w:
- Szpitalu Wolski im. dr Anny Gostyńskiej, na Klinicznym Oddziale Psychiatrycznym;
- Instytucie Psychiatrii i Neurologii (Oddział F6);
- Fundacji eFkropka;
- Fundacji Idylla;
- Fundacji Wiem i Umiem;
- "Telefonie pogadania" dla seniorów i osób samotnych;
- Centrum Pomocy Psychologicznej działającym przy Uniwersytecie Warszawskim.
Prowadzę warsztaty psychoedukacyjne i (auto)destygmatyzujące dla seniorów, młodzieży oraz osób dotkniętych kryzysem psychicznym i ich bliskich.
Na co dzień jestem związana z Poradnią Leczenia Nerwic przy ulicy Dolnej 42, działającą w ramach NFZ, gdzie prowadzę psychoterapię indywidualną i grupową.
Swoją pracę poddaję superwizji. Jestem LGBT friendly. Interesuję się rozwijającymi się podejściami psychoterapeutycznymi, m.in. terapią wspieraną psychodelikami. Jestem członkinią Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Psychoterapia psychodynamiczna
Psychoterapia psychodynamiczna jest dla mnie nie tylko metodą pracy, ale sposobem rozumienia człowieka – jego wewnętrznych konfliktów, relacji z innymi i nieświadomych mechanizmów, które wpływają na jego codzienne funkcjonowanie. Opiera się na założeniu, że nasze aktualne trudności mają głębsze źródła – często związane z doświadczeniami z przeszłości, relacjami wczesnodziecięcymi, przeżyciami, które mogły być zbyt bolesne, by je w pełni przeżyć i zintegrować.
W pracy klinicznej czerpię również z podejścia MBT (Mentalization-Based Treatment), które skupia się na rozwijaniu zdolności do mentalizowania – czyli rozumienia siebie i innych poprzez pryzmat stanów wewnętrznych, emocji, intencji i przekonań. W sytuacjach stresu lub silnych emocji zdolność ta często zostaje zaburzona, co prowadzi do konfliktów, poczucia niezrozumienia i trudności w relacjach. MBT pozwala ją stopniowo odbudowywać i wzmacniać, co przekłada się na większą stabilność emocjonalną i lepsze funkcjonowanie interpersonalne.
W pracy terapeutycznej sięgam także po podejście ISTDP (Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy), które pomaga w rozpoznawaniu i regulowaniu lęku oraz zrozumieniu, jak mechanizmy obronne wpływają na nasze emocje i relacje. Dzięki temu możliwa staje się realna zmiana – większa elastyczność emocjonalna i skuteczniejsze radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
Pracuję psychodynamicznie – ważne dla mnie jest to, co dzieje się w naszych przeżyciach i jak to się łączy z tym, o czym myślimy i co robimy. W procesie terapeutycznym wspólnie integrujemy to, co jest trudne do połączenia i może od dawna nie chce być widziane. Patrzenie i dostrzeganie pomaga, a porozmawianie o tym – tym bardziej! Nic co ludzkie nie jest mi obce. Jestem otwarta na różnorodność i bardzo jej ciekawa.
Psychoterapia to nie szybka naprawa, ale droga ku lepszemu rozumieniu siebie, bardziej autentycznym relacjom i większej wewnętrznej spójności. To proces, który wymaga odwagi i gotowości do spotkania ze sobą – ale wierzę, że przynosi realną ulgę i trwałą zmianę.
Diagnoza ADHD/Autyzm
Proces diagnozy ma wymiary psychoterapeutyczne, ponieważ dotyczy nie tylko rozpoznania objawów, ale również towarzyszenia w zrozumieniu własnych trudności i zasobów. W przypadku zaburzeń z deficytem uwagi i nadpobudliwością (ADHD) oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) szczególnie istotne jest całościowe podejście, uwzględniające historię rozwojową oraz aktualne funkcjonowanie w relacjach i codziennym życiu.
Moja propozycja to diagnoza zgodna z międzynarodowymi standardami, oparta na:
- wywiadzie klinicznym,
- skalach ocen i kwestionariuszach,
- badaniu neuropsychologicznym,
- wywiadzie z rodzicem lub bliską osobą,
- diagnozie różnicowej.
Jak przebiega proces diagnostyczny?
1. Konsultacja diagnostyczna
Przed pierwszym spotkaniem otrzymasz ode mnie testy przesiewowe. Podczas konsultacji omawiamy ich wyniki oraz Twoje doświadczenia i zgłaszane trudności. Na tej podstawie oceniam, czy potrzebna jest dalsza, pogłębiona diagnostyka.
2. Proces diagnostyczny
Przed kolejnym spotkaniem poproszę Cię o wypełnienie kwestionariuszy samoopisowych. W zależności od wcześniej uzyskanych wyników dobieram także dodatkowe testy kwestionariuszowe. Następnie spotykamy się na badanie neuropsychologiczne oraz wywiad diagnostyczny – całość trwa około 4 godzin.
3. Rozmowa telefoniczna z rodzicem lub bliską osobą
Objawy ADHD i ASD pojawiają się już w dzieciństwie, dlatego informacje z tego okresu są kluczowe. Dorosły często nie pamięta szczegółów lub interpretuje je inaczej z perspektywy czasu. Relacja rodzica czy innej osoby bliskiej pomaga potwierdzić, jak objawy przejawiały się od wczesnych lat i jak wpływały na codzienne funkcjonowanie.
4. Podsumowanie i dalsze kroki
Na końcowym spotkaniu wspólnie omawiamy wyniki diagnozy oraz możliwe formy wsparcia. To przestrzeń na zadawanie pytań, stopniowe oswajanie się z rozpoznaniem, a także poszukiwanie nowych perspektyw w rozumieniu swoich trudności i zasobów.
Bardzo cenię sobie holistyczne podejście, dlatego jeśli jesteś w procesie terapeutycznym albo leczysz się psychiatrycznie, jestem otwarta na omówienie wyników diagnozy z Twoimi specjalistami. Działajmy kompleksowo!
Dlaczego to tyle trwa i tyle kosztuje?
Diagnoza różnicowa
Diagnoza różnicowa jest niezwykle istotna – pozwala spojrzeć na różne obszary Twojego życia i zidentyfikować czynniki powodujące trudności. Gdy je zrozumiemy, łatwiej wybrać odpowiednie wsparcie.
Na rynku można spotkać krótsze i tańsze formy diagnozy. Zazwyczaj polegają one na rozmowie oraz wypełnieniu kwestionariusza, np. DIVA. Takie podejście pozwala jedynie potwierdzić hipotezę, że dana osoba może mieć ADHD, ale nie różnicuje ani nie wyklucza innych zaburzeń czy trudności, które mogą dawać bardzo podobny zestaw objawów.
Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że możliwa jest tzw. diagnoza łączona,
czyli współwystępowanie ADHD i ASD wraz z innymi trudnościami. U
dorosłych aż około 80% osób z ADHD doświadcza również innych problemów
natury psychicznej. U dorosłych osób ze spektrum autyzmu (ASD)
współwystępowanie jednego innego zaburzenia psychicznego występuje u
około 70% z nich, natomiast dwa lub więcej zaburzeń dodatkowych obecne
jest u około 40% dorosłych z ASD.
Istnieje również stosunkowo częste współwystępowanie ADHD i ASD szacowane
na od około 30% do nawet 70%, dlatego ważne jest, aby przeprowadzać całościową
diagnozę neuropsychologiczną i neurorozwojową.
Badanie neuropsychologiczne
W wielu międzynarodowych wytycznych (np. brytyjskich NICE) podkreśla się, że ,,diagnozy ADHD nie należy opierać wyłącznie na skalach ocen czy danych obserwacyjnych”. Dlatego w swojej pracy uzupełniam proces diagnostyczny o badanie neuropsychologiczne, które pozwala sprawdzić działanie różnych funkcji poznawczych. W przypadku diagnozy autyzmu badania neuropsychologiczne również powinno być normą, na co wskazują międzynarodowe wytyczne.
Skoro istnieje możliwość bezpośredniego zbadania uwagi, koncentracji, elastyczności poznawczej, czy myślenia społecznego, warto z niej skorzystać. Można to porównać do sytuacji, w której zamiast zmierzyć ciśnienie krwi, przeprowadza się jedynie wywiad kwestionariuszowy o objawach sugerujących jego podwyższenie lub obniżenie. Badanie neuropsychologiczne pozwala uzyskać rzetelny i obiektywny obraz funkcjonowania poznawczego, co jest kluczowe dla trafnej diagnozy i dobrania skutecznego wsparcia
Rzetelna diagnoza daje Ci pewność, że otrzymasz wsparcie dopasowane do Twoich rzeczywistych potrzeb, a nie tylko do objawów. Dlatego zapraszam Cię na konsultację diagnostyczną, która będzie pierwszym krokiem w kierunku kompleksowego wsparcia – zarówno poznawczego, jak i emocjonalnego – dostosowanego do Ciebie.
Psychoterapia grupowa
Zapraszam Cię do niesamowicie ekscytującej, ale również nieco strasznej przygody, jaką jest psychoterapia grupowa. To okazja, żeby poczuć się trochę mniej samotnie w tym osamotniającym nas świecie.
Psychoterapia grupowa jest skuteczną metodą leczenia wielu trudności emocjonalnych i relacyjnych.
Udział w terapii grupowej daje Ci możliwość obserwowania, jak inni radzą sobie z podobnymi doświadczeniami, a jednocześnie pozwala dostrzec własne mechanizmy działania. Pomaga osobom doświadczającym zaburzeń lękowych, depresyjnych, zaburzeń osobowości czy zaburzeń odżywiania. Jest wartościowym wsparciem także w sytuacjach kryzysowych – przy poczuciu osamotnienia, trudnościach w budowaniu bliskich więzi, niskiej samoocenie czy problemach z regulacją emocji.
W grupie możesz lepiej zrozumieć siebie, swoje reakcje i potrzeby. Doświadczysz tego, że nie jesteś sam w swoich przeżyciach – inni również zmagają się z podobnymi trudnościami. Wspólna praca stwarza warunki do rozwijania umiejętności społecznych, uczenia się otwartej i szczerej komunikacji, a także do budowania autentycznego poczucia przynależności i akceptacji. To doświadczenie, które może stać się fundamentem trwałej zmiany w Twoim codziennym życiu i Twoich relacjach.
Dlaczego psychoterapia grupowa jest skuteczną formą wsparcia?
Irvin Yalom – jeden z najbardziej uznanych badaczy i praktyków terapii grupowej – wyodrębnił 11 kluczowych czynników, które decydują o jej skuteczności. Ich znaczenie potwierdzają najnowsze badania oraz praktyka terapeutyczna.
Zaszczepienie nadziei
Podczas terapii możesz
poczuć nadzieję na zmianę – zarówno dzięki postawie terapeuty, jak i
obserwując postępy innych uczestników. To daje motywację do dalszej
pracy.
Uniwersalność doświadczeń
Dostrzegasz, że nie
jesteś sam ze swoimi trudnościami. To zmniejsza poczucie izolacji i
otwiera Cię na zmiany.
Udzielanie informacji
Otrzymujesz wiedzę i
doświadczenia zarówno od terapeuty, jak i od innych członków grupy.
Dzięki temu lepiej rozumiesz siebie i swoje reakcje.
Altruizm
Pomagając innym, wzmacniasz poczucie
własnej wartości i budujesz głębsze więzi.
Korektywna rekapitulacja pierwotnej grupy rodzinnej
Masz możliwość przepracowania dawnych doświadczeń z relacji rodzinnych
w bezpiecznym środowisku grupy.
Rozwój umiejętności społecznych
Podczas
interakcji uczysz się lepszej komunikacji, rozwiązywania konfliktów i
budowania satysfakcjonujących relacji.
Naśladowanie
Możesz obserwować pozytywne wzorce
zachowań i próbować wprowadzać je w swoje życie.
Uczenie się interpersonalne
Dzięki informacjom
zwrotnym od innych zyskujesz wgląd w swoje zachowania i relacje.
Spójność grupy (kohesja)
Poczucie przynależności
i akceptacji daje Ci fundament do głębokiej pracy nad sobą.
Katharsis
Masz przestrzeń, by wyrazić i uwolnić
tłumione emocje, co przynosi ulgę i pozwala lepiej zrozumieć siebie.
Czynniki egzystencjalne
Podczas terapii możesz
zmierzyć się z uniwersalnymi pytaniami o sens życia, wolność i
odpowiedzialność, co wspiera Twój rozwój osobisty.
Jeżeli jesteś ciekawy/a tej formy wsparcia, zapraszam Cię serdecznie na konsultację!
Więcej informacji: https://www.keyclinic.pl/budujc-relacje/
Czym się zajmuję?
Konsultacje i psychoterapia
- Psychoterapia indywidualna 200 zł
- Konsultacja psychologiczna 200 zł
- Konsultacja psychoterapeutyczna (przed psychoterapią) 200 zł
- Konsultacja diagnostyczna (przed diagnozą) 270 zł
- Konsultacja do grupy psychoterapeutycznej 250 zł
- Interwencja kryzysowa 200 zł
Diagnostyka
- Diagnoza ADHD/ASD 2000 zł
- Diagnoza osobowości 1500 zł
- MMPI 600 zł